ایجاد فضای امن در مراکز حیاتی جزء برنامه ریزی مسئولان باشد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مسئولان در برنامه ریزی های خود ایجاد فضای امن در مراکز حیاتی را مورد توجه قرار دهند تا در زمان بروز حادثه، این مراکز نجات دهنده تمام ارگان ها و مردم باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان،  دکتر " امین صابری نیا"  به مناسبت هفته پدافند غیر عامل، افزود: باید به این مساله  توجه کرد اگر زیر ساخت های  یک سازمان و یا ارگان در بحث پدافند غیر عامل  به صورت ویژه نگاه نشود ممکن است یک حادثه طبیعی برای ما یک بحران پدافندی  از جمله به هم ریختن امنیت اجتماعی و کاهش قدرت بازدارندگی از حملات گروه های معاند نظام ایجاد کند.

 وی گفت: بحث پدافند غیر عامل در جنگ ها محافظت از امکانات و تجهیزات نظامی و استتار تمام آن تجهیزات و امکاناتی است که امکان دارد دشمن به آنها آسیب برساند، تعریف می شود.

وی ادامه داد: پدافند غیر عامل در ابعاد مختلف نظامی پیاده می شد  که به این نتیجه رسیدند  در سیستم های غیر نظامی نیز نیاز است  تا  از اماکن و  وسائل، تحت عنوان محیط های حساس، مهم  و غیر حساس محافظت شود.

وی اظهار داشت: بر اساس این تعریف تصمیم بر آن شد  اماکن مهم و حیاتی خلاصه بندی و دسته بندی  شوند تا برای این مکان ها محیطی امن فراهم شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:  با توجه به شروع تعریف پدافند غیر عامل در ارگان های کشور در این دانشگاه نیز به صورت های مختلف از جمله در معاونت های درمان، بهداشتی و پشتیبانی مکان های مهم، حساس و حیاتی شناسایی می شوند.

   وی بیان کرد: بر اساس این شناسایی برنامه ریزی های لازم برای  چگونگی محافظت از این مناطق در زمان بروز  حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت صورت می گیرد.

 دکتر صابری نیا زیر ساخت ها را از دیگر موارد اهمیت بحث پدافند غیر عامل در دانشگاه عنوان کرد و افزود: اگر دیدگاه محافظتی نداشته باشیم و ساختار ها را بی مهابا تعریف کنیم و یا بسازیم این امر باعث می شود زمانی که مورد هجوم سیستم های بیگانه قرار بگیرم  دشمن راحت تر بتواند به ما ضربه بزند.

   وی با بیان اینکه از سال گذشته 6 تا 12 آبان ماه به عنوان هفته پدافند  غیر عامل نامگذاری شده است، گفت: در این هفته دستاوردهای ارگان ها و سازمان ها در رابطه با این موضوع محک زده می شود.

    رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه باید نگاه پدافندی را در طول سال داشت، ادامه داد: نشست های پدافندی این دانشگاه به ریاست، رئیس دانشگاه و با دبیری این مرکز برگزارمی شود.

    وی ادامه داد: مرکز مدیرت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان دبیر و دبیرخانه پدافند غیر عامل، اطلاعات پایه ای م

راکز حساس، نیمه حساس و حیاتی خود را جمع آوری و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه شروع کرده است.

 

 

پدافند غیر عامل(آمادگی جامعه)

پدافند غیر عامل در حملات بیوتروریستی

تشخیص اولیه وقوع حمله بیوتروریستی آسان نمی باشد زیرا عوامل بیولوژیک بر خلاف عوامل شیمیایی فاقد رنگ ، بو و مشخصات ظاهری قابل تشخیص می باشند به طوری که افراد متوجه آلودگی نمی شوند و گسترش بیماری و قدرت انتشار آن به حدی سریع است که فرصت تشخیص برای کسی باقی نمی ماند

شناسایی و پیشگیری در حملات بیولوژیک و بیوتروریستی

اصول اساسی کنترل حملات بیولوژیکی بیوتروریستی بر توانایی سریع در ارائه خدمات بهداشتی درمانی است آگاهی از نوع و نحوه حمله بیولوژیک امکان مقابله با آن را فراهم می نماید از این رو تهیه برنامه های جامعی که در شرایط مختلف قادر به پاسخگویی باشد و بتواند بحران را مهار کند بسیارحائز اهمیت است .

برای دفاع در برابر عوامل بیولوژیک مدل ها و طرح های متعدد ارائه شده است مهمترین اقدامات عبارتند از :

1- تشخیص سریع حمله بیولوژیک

2- شناسایی عامل به کار رفته

تشخیص اولیه وقوع حمله بیوتروریستی آسان نمی باشد زیرا عوامل بیولوژیک بر خلاف عوامل شیمیایی فاقد رنگ ، بو و مشخصات ظاهری قابل تشخیص می باشند به طوری که افراد متوجه آلودگی نمی شوند و گسترش بیماری و قدرت انتشار آن به حدی سریع است که فرصت تشخیص برای کسی باقی نمی ماند در صورتی که امکان تشخیص سریع و به موقع حملات بیولوژیک یا بیوتروریستی وجود داشته باشد با طراحی روش مناسب درمانی می توان از شیوع بیماری عفونی جلوگیری کرد برخی از دانشمندان عقیده دارند در حال حاضر امکان مهار حملات بیولوژیک یا بیوتروریستی وجود ندارد و این حملات می تواند بسیار زیان بار باشد با این همه تقریباً تمامی کشورهای جهان به نوعی در حال کسب آمادگی برای مقابله با حملات بیولوژیکی شده اند برخی از کشورها لیست کامل از عوامل بیولوژیک را تهیه و برای مقابله با آن ها برنامه ریزی کرده اند اولین برنامه برای کسب آمادگی مقابله با سلاح های بیولوژیک تهیه واکسن کارا و ذخیره آنتی بیوتیک علیه آن ها می باشد .

نشانه های وقوع عملیات بیولوژیک

1- افزایش سریع شیوع بیماری در جمعیت سالم

2- زیاد شدن تعداد سربازان بیمار

3- ظهور بیماری های غیر عادی در تعدادی از افراد تحت مراقبت با علائم تب ، اختلالات تنفسی و گوارشی

4- مراجعه تعداد زیادی از بیماران به درمانگاه های محلی

5- بروز مرگ و میر زیاد در منطقه

6- برخی مواقع اخطارهای قبلی عملیات بیوتروسیت

7- شیوع علائم غیر معمولی نوعی عفونت

امروزه سیستم های هوشمندی تهیه شده که امکان تشخیص عوامل بیولوژیکی که اطلاعات آن قبلاً در اختیارش گذاشته شده را داشته و می تواند سریعاً آن ها را شناسایی و اعلام خطر کند. این دستگاه می تواند با استفاده از اشعه لیزر مادون قرمز ابرهای آئروسل را شناسایی کند مشکل عمده ای که بر سر راه آئروسل های حامل عوامل بیولوژیک قرار دارد از این واقعیت نشأت می گیرد که این دستگاه قادر نیستند بین آنروسل های ناشی ازحملات بیولوژیک و ذرات آلوده ای که بطور طبیعی در فضا وجود دارند تمایز قائل شوند .

 

روش های کسب آمادگی مقابله با سلاح های بیولوژیک

نکته اساسی در مقابله با سلاح های بیولوژیکی آمادگی روبرو شدن با آن ها است زیرا همان طور که گفته شد پیشگویی عملیات بیوترویستی کاری بس دشوار است .
برای مقابله با سلاح های بیولوژیک سه روش اساسی وجود دارد :

1- ایمن سازی فعال و یا به عبارت دیگر واکسیناسیون

2- استفاده ازآنتی سرم اختصاصی

3- پیشگیری آنتی بیوتیکی قبل و اندکی پس ا زآلودگی

 

عوامل بیولوژیک را می توان به سه طریق از بین برد :

1-عفونت زدایی مکانیکی : این روش مشتمل بر اقداماتی است که عوامل بیولوژیک را برطرف می کند ولی آن را از بین نمی برد مثل عبور آب و هوا از فیلتر و یا شستشوی پوست بدن

2- عفونت زدایی فیزیکی : مثل حرارت دادن و قرار دادن در معرض اشعه

3- عفونت زدایی شیمیایی : مواد و ترکیبات ضد عفونی شیمیایی معمولاً به شکل مایع ، گاز و یا آنروسل می باشند مواد عفونت زدای شیمیایی عبارتند از فرمالدهید آب اکسیژنه ، اسید استیک و هیپوکلریت و... می باشد .

آلودگی پوستی را بایستی فوراً با آب و صابون ضد عفونی نمود چنانچه مقادیر زیاد عوامل بیولوژیک پوست را آلوده کرده باشد می توان از محلول هیپوکلریت و یا سایر عفونت زداهای شیمیایی برای بر طرف کردن عامل استفاده نمود چشم ها را باید با آب ولرم شستشو داد.

برای رفع آلودگی لباس های پارچه ای و سایر تجهیزات محلول هیپوکلریک 5%‌ موثر است برای رفع آلودگی وسایل مختلف باید به مدت30 دقیقه در محلول کلر قرار گیرند و سپس شستشو شوند .

رفع آلودگی از زمین پر هزینه بوده و در شرایط عادی باید از این کار اجتناب کرد و چنان چه رفع آلودگی لازم باشد می توان از هیپوکلربت کلسیم استفاده کرد در محیط های بدون سقف تحت تأثیر و اشعه UV آفتاب آلودگی ها به تدریج رفع خواهند شد ، اتاق ها و سایر فضاهای سر بسته را بهتر است با کمک فرمالدهید به صورت مایع و یا گاز ضد عفونی کرد.

ا

یکی از عوامل بیماریزای کشنده که برای  اهداف بیوتروریستی مورد توجه قرار گرفته عامل بیماری سیاه زخم است . سیاه زخم به عنوان یک بیماری سال های متمادی همراه بشر بوده است لیکن هرگز این بیماری به حدی که در قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته مد نظرنبوده است

تاریخچه

درسال1980 آمریکا اسپور عامل سیاه زخم با قابلیت کاربرد نظامی را در اختیار عراق گذاشت بنابراین عراق توانایی تولید و کاربرد سلاح های بیوژیکی ساخته شده از عامل سیاه زخم را داشت به همین دلیل در جنگ خلیج فارس آمریکایی ها نگران بودند که مبادا عراق علیه آن ها سلاح های ساخته شده از اسپور سیاه زخم را به کار ببرد و
نیروی های خود را علیه سیاه زخم واکسینه کردند پس از جنگ خلیج فارس و اعزام کارشناسان تسلیحاتی به این کشور اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف نشان داد که عراق 8000 لیتر اسپور باسیلوس آنتراسیل تولید و ذخیره کرده است آخرین کاربرد اسپور سیاه زخم بعد از واقعه 11 سپتامبر 2001 در آمریکا و چند کشور دیگر بوده استاین حملات بیوتروریستی با ارسال نامه های آلوده به اسپور سیاه زخم به مراکز حساس دولتی شروع شد باز کردن نامه ها باعث پراکنده شدن اسپور ( باکتری ) در فضا گردیده و عده های مبتلا به سیاه زخم ریوی و جدی شدند .

باسیل سیاه زخم

باسیل سیاه زخم در نیمه دوم قرن19 کشف شد در آن زمان سیاه زخم بیماری بومی حیوانات اهلی در اروپای شرقی بود و سالانه میلیون ها دلار خسارات به دامداران وارد می کرد تعداد زیادی از کارکنان کارخانه های ریسندگی و بافندگی در اثر ابتلا به نوعی ذات الریه جان می دادند که امروزه به آن سیاه زخم ریوی می گویند عامل بیماری سیاه زخم می تواند سال ها در محیط مختلف مثل آب و خاک و پشم زنده مانده و در شرایط مناسب رشد کند و یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام است .

سیاه زخم به طور کلی به چهار شکل پوستی ، ریوی ، گوارشی و مننژیت دیده می شود حدود 95% موارد بیماری طبیعی سیاه زخم در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به شکل عفونت پوستی می باشد و 5 % موارد دیگر ، اما در مورد کاربرد باسیل به صورت جنگ بیولوژیک و بیوتتروریسم سیاه زخم ریوی مهمترین حالت عفونت است .

سیاه زخم پوستی

بیشتر نواحی باز بدن مانند پوست دست ، ساعد و محل بریدگی و خراشیدگی به ندرت صورت و گردن گرفتار می شود ضایعه اول شبیه گزش حشرات با خارش شروع و در عرض 2-1 روز بزرگتر شده و به صورت یک زخم که اطراف آن وزیکول های کوچک وجود دارد ظاهر شده اول بدون درد ولی با خارش توأم است نوع پوستی سیاه زخم همراه با خستگی درد و تب خفیفی می باشد که بیانگر اضافه شدن عفونت ثانویه است سیاه زخم در حالت معمول ترشح چرکی ندارد در صورتی که ناحیه صورت و گردن را گرفته باشد تورم آن خطرناک است و ممکن است باعث انسداد مجاری تنفسی گردد .

سیاه زخم استنشاقی یا ریوی

به نام بیماری پشم ریسان هم معروف است استنشاق ذرات اسپور باسیل سیاه زخم می تواند عفونت ریوی شدید ایجاد نماید در جنگ های بیولوژیک یا بیوتروریسم عمدتاً عامل سیاه زخم به شکل اسپور پخش می شود سیاه زخم ریوی دو مرحله ای می باشد مرحله اول که به مدت3-1 روز طول می کشد و با علائم تب خفیف ، خستگی ، سرفه خشک و فشار قفسه سینه ظاهر می کند مرحله دوم پیشرفت سریع بیماری را نشان می دهد که در عرض2-1 روز به شوک عفونی منتهی شده در صورت تأخیر در تشخیص سیاه زخم ریوی یا عدم درمان فوری تقریباً همیشه کشنده است به همین دلیل در جنگ های بیولوژیکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

سیاه زخم گوارشی

گوشت خام و خوب پخته نشده آلوده به باسیلوس آنتراسیس باعث سیاه زخم گوارشی می شود. دوره کمون آن
7-3 روز است . علائم آن در مرحله شروع غیر اختصاصی شامل تهوع ، استفراغ و تب است و ضایعه بیشتر در محل سکوم و روده مجاور آن ایجاد می شود . باپیشرفت بیماری شکم درد و اسهال خونی رخ می دهد و باعث تغلیظ خون می شود و گاهی به صورت انسداد روده دیده می شود و برای شناسایی آن در مرحله پیشرفت می توان از کشت خون استفاده کرد به شرط اینکه بیمار دارو مصرف نکرده باشد .

مننژیت سیاه زخم

مننژیت ناشی از سیاه زخم در 5 %موارد دیده می شود که عارضه ای از دیگر موارد سیاه زخم است . علائم کلینیکی مننژیت سر درد ، استفراغ ، سفتی گردن و گاهی کاهش هوشیاری است . مایع مغزی نخاعی در اغلب موارد خونی بوده و اغلب کشت آن از نظر سیاه زخم مثبت است .

درمان سیاه زخم

درمان مناسب و سریع سیاه زخم نجات دهنده جان بیمار خواهد بود ولی در بیماری پوستی گاهی بدون درمان بهبودی حاصل می شود . تأخیر در شروع درمان سیاه زخم گوارشی ، ریوی ، مننژیت و پوستی شدید به خصوص در ناحیه سینه و صورت ، همیشه کشنده است . تقریباً کلیه موارد سیاه زخم تنفسی که درمان آنها بعد از بروز علائم شروع شده به مرگ بیمار منتهی شده اند . خوشبختانه انتقال بیماری از شخص به شخص گزارش نشده است ولی به هر حال ایزوله کردن بیماران و رعایت موازین بهداشتی در حین درمان بیماران ضرورت دارد . واکسیناسیون قبل از تماس با عامل بیماری اهمیت دارد لذا پس از آلودگی واکسینه کردن فاقد ارزش می باشد که استفاده از آنتی بیوتیک ها مورد تأیید قرار گرفته است برای چندین دهه پنی سیلین درمان انتخابی سیاه زخم بوده و موارد مقاوم به پنی سیلین خیلی نادر بوده است . در مواردی که درمان با پنی سیلین انجام نشود باید داروهای دیگر جایگزین کرد .

منابع :

حفاظت در برابر حملات شیمیایی ، معاونت آموزش نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راهنمای امداد و درمان مصدومین بیولوژیک ، ترجمه دکتر سید رضا حسینی دوست

سیاه زخم ، مولفین : دکتر مرتضی رجایی ، دکتر رمضانعلی عطایی ، دکتر غلامعلی قربانی ، دکتر علی کرمی ، دکتر علی مهرابی توانا

زهرا سعید

سرگروه آمادگی دفاعی سازمان آموزش و پرورش استان کرمان

خانه عشق

حج ، جهان بینی توحید است.

حج در میان همه ی احکام و اعمال دیگر مذهبی و غیر مذهبی ممتاز است.

حج حرکتی است از خود به سوی خدا همگام با خلق.

زبانی که برای حج انتخاب شده است رمزی و سمبلیک است.و این زبان رمزی لفظ نیست حرکت است.

حج چندان ساده نیست که هرچه در دل دارد پیش نظر یک نسل در یک عصر بیرون بریزد و بطنش را برای نیاز یک فهم و توان یک احساس سفره کند و آن گاه برای عصرهای دیگر سنتی تکراری شود و برای نسل های دیگر تشریفات قالبی و حکمی تعبدی ،عبث،خالی،بی روح،بی حرف،بی نقش و کهنه و تمام شده تاریخی.

 

 

حج تمامی اسلام است.اسلام با کلمات قرآن است.با انسان امام است و با حرکات حج.

چنین می نماید که خدا هرچه را که خواسته است به آدمی بگوید یک جا در حج ریخته است.

حج سیر وجودی انسان است به سوی خدا.

حج تئاتر آفرینش است.که کارگردان آن خداست.و زبان نمایش ، حرکت است. و شخصیت های اصلی آن:آدم،ابراهیم،هاجر و ابلیس است.و صحنه ها:منطقه حرم،مسجدالحرام و عرفات و مشعر و منی و سمبل ها: کعبه و صفا و مروه و روز و شب و طلوع و بت و قربانی.و نمایشگران:این عجیب تر است.فقط یک تن.تو هر که هستی.زن و مرد و پیر و سفید و سیاه.هرکه هستی همین که در این صحنه شرکت کردی یک نقش داری و نقش اول را بازی می کنی.اینجا سخن از جنسیت نیست.فقط یک قهرمان هست و آن هم انسان.که در آن یک تن همه ی نقشها را به عهده دارد.

حج:جاری شو

همه چیز با کندن تو از خودت،از زندگی ات، و از همه ی علاقه هایت آغاز می شود.

 حج ، بودن تو را که چون کلافی که سر در خویش گم کرده است باز می کند.این دایره ی بسته با یک نیت انقلابی باز می شود.

هجرت به سوی ابدیت.

تو ای انسان!گل بد بو و پلیدی بودی و خدا در این تو روح خویش را دمید .کو آن روح؟ روح اهورایی.جان خداوند! از این شهر و باغ و آبادی که به ننگ آغشته سر به صحرای آفتاب جزیره بنه و در زیر آسمانی که وحی می بارد. رو به سوی خدا کن.

ای نی خشک و زرد و پوک ، بنال از غربت و تبعید و بیگانگی.

در میقات همه را بریز.همه ی نژادها،رنگها،ملیت ها،و طبقه ها.کفن بپوش.همه ی رنگ ها را بشوی.سپید بپوش. به رنگ همه شو.همچون ماری که پوست می اندازد.از من بودن خویش به در آی.مردم شو.نه کسی باش که به میعاد آمده ای.خسی باش که به میقات آمده ای.وجودی باش که عدم خویش را احساس می کند.و یا عدمی باش که وجود خویش را احساس می کند.

 انسان شو.آنچنان که در آغاز بودی.یک تن:آدم.و آن چنان که در پایان خواهی شد.یک تن:مرگ.

شاهد مرگ خویش باش.

کعبه آخر راه نیست.آغاز است.

صاحب خانه خداست.و اهل خانه مردم.

و تو تا تویی در حرم راه نداری.

 وقتی چهار فرسنگ از شهر و دهاتت دور شدی باید نمازت را شکسته بخوانی.اما اینجا نمازت را تمام می خوانی.چون به خانه ی خودت آمده ای.در کشور خودت غریب هستی اما اینجا نیستی.

کعبه در زمین رمزی از خدا در جهان است.                           

وقتی در مقام ابراهیم ایستاده ای به مقام ابراهیم رسیده ای. و ابراهیم که به این جا رسیده بود از تمامی هفت خوان پرکشاکشی گذشته بود.از بت شکنی و نبرد با اسماعیل و آتش و ذبح اسماعیل.

و تو که در نقش اسماعیل ظاهر شدی و در مقام ابراهیم ایستاده ای و به دست خدای ابراهیم دست بیعت داده ای.ابراهیم وار زندگی کن و در عصر خویش معمار کعبه ی ایمان باش.

ماموریت حج

  ایمان

خداوند دروازه هایی بس فراوان بر سرای حقیقت نهاده است.این دروازه ها فقط به روی کسانی گشوده میشوند که بادست ایمان بر آن می کوبند.(جبران خلیل جبران)

عید قربان

 عید قربان،عید طاعت

 

آن چه را در همه آفرینش نیست،آنچه را طبیعت از داشتن اش محروم است، از ساختن اش عاجز است

معبد تشنه خون است.

همیشه پرستش با خون،با قربانی،همراه بوده است.اسماعیل!این ذبیح مقدست!ابراهیم را ببین. فرزند دلبندش را در عشق قربانی می کند. کارد را بر حلقوم پاره جگرش می نهد. فرزندی را که به عمری،با رنج ها و امید ها پرورده است،به دست خود زبح می کند!

عشق همواره تشنه «اخلاص» است.نیمه روشنفکران بی درد و دل،خرده می گیرند که قربانی چرا؟ معبد به قربانی چه نیازی دارد؟خدا چرا خون را دوست بدارد؟

شگفتا!شگفتا!چرا نمی فهمند؟این او نیست که خون می طلبد،قربانی می خواهد؛این عاشق است که به آن سخت نیازمند است. می خواهد به او،نه،به خودش،به دلش،ایمان اش،نشان دهد که::

«من اسماعیل ام را نیز قربانی تو می کنم»!نشان دهد که من در دوست داشتن،در ایمان،مطلق ام!«مطلق»!

،من دارم؛من می آفرینم.

ای عشق!من تشنه ی«این هواهای عفن،و این آب های ناگوار» نیستم.ای ایمان!من ایمان ام را ،به زندگی کردن نیز نخواهم آلود. اخلاص! . اخلاص!

یعنی فقط تو!یکتایی!یک تویی!

چگونه این را نشان دهد؟باید نشان دهد. نه به او،که «او» می داند.نه به خود،که خود می یابد.نه،اصلا به چنین تجلی یی،به چنین نمایشی،محتاج است،سخت!چه رنج لذت بخشی است! چه مستی یی دارد ایثار!هرچه دردناک تر،شیرین تر!

آری قربانی!عشق تشنه می شود،خون بایدش داد؛سرد می شود،آتش اش باید زد،گرسنه می شود،قربانی بایدش کرد. عشق با قربانی،باخون،نیرو می گیرد،زلال می شود،رشد می کند، پاک و بی لک می شود....

و اکنون عید قربان است!...

« دکتر علی شریعتی »

(هبوط در کویر ،ص470)